Mye nytt på Automessen 2018

Godt over 100 utstillere har allerede bekreftet at de deltar på Automessen 2018 i februar. Arrangørene har tatt nye grep for å løfte både nytteverdi og messeopplevelse.

Det er Autobransjens Leverandørforening (ABL) og Norges Varemesse som sammen arranger messen.

Verktøy, deler og rekvisita, bilvask, utstyr for skadereparasjoner og lakkering, bilglass, dekk og felg er blant hovedkategoriene utstillerne vil vise frem. Messen omfatter utstyr til både lette og tunge kjøretøy. Hovedtyngden av de besøkende er bransjefolk.

– Men dette er en åpen fagmesse, og vi er glade for at det også kommer mange som bare har en stor interesse for bil og bilhold, og trives med å gjøre litt egeninnsats. Det gir spennende møter og positive impulser for både de proffe øvrige besøkende, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Også skoleungdom som har valgt bilfag gjør betydelig utslag i besøksstatistikken.

Møteplass for bransjen
Messen blir nummer fjorten i rekken. Forrige gang ble den besøkt av rundt 10 000 mennesker. Nytt denne gangen er tettere samarbeid med Norges Varemesse, og dermed også et utvidet team til å forberede og gjennomføre arrangementet.

– Blant nyhetene vi tror vil glede mange besøkende er ellers en egen «entusiastgate», der bilmerkeklubbene vil vise seg frem, og motorinteressen kan blomstre. Her vil sjeldne eksemplarer kunne beskues, og man kan slå av en hyggelig bilprat med representanter for klubbene, sier Hansen.

Samtidig er det et mål for arrangørene at messen skal være matnyttig og relevant som møteplass for bransjeaktørene.

– Tilbakemeldingene fra tidligere messer bekrefter at dette har direkte forretningsmessig nytte, og slik ønsker vi at det fortsatt skal være.

Mange salgsavtaler
En undersøkelse etter forrige messe i 2015 viste at ni av ti utstillere møtte representanter for sine viktigste målgrupper og fikk nye kundekontakter. Tre fjerdedeler fant messen så nyttig at de ønsket å delta neste gang.

– Det forteller noe om at vi samler beslutningstakere og treffer godt med totaltilbudet, sier Hansen.

En måling blant de besøkende viste at drøyt 20 prosent kom for å finne nye leverandører og forbindelser. 13 prosent inngikk også nye avtaler under messen. Tre fjerdedeler kom for å gjøre innkjøp og treffe sine eksisterende leverandører. 88 prosent oppga at de regner med å besøke neste messe.

I tillegg til utstillingene byr Automessen 2018 på et omfattende seminarprogram i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund, en egen tungbil-konferanse og «mekaniker-kveld» med Jan-Erik Larssen.

– Seminarene våre var godt besøkt i 2015. Vi skal presentere et tilbud som gjør at dette gjentar seg. Teknologi, kunnskap, inspirasjon og faglig påfyll blir stikkord for programmet, sier Arild Hansen.

Automessen 2018 arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm i perioden onsdag 7. til og med lørdag 10. februar. Åpningstidene er onsdag 10.00 – 18.00, torsdag 10.00 – 21.00, fredag 10.00 – 18.00 og 10.00 – 17.00 avslutningsdagen.

Tekst til foto:
BRANSJETREFF: 10 000 besøkende deltok på Automessen i 2015. Med flere utstillere og mange nyheter håper arrangørene på enda bedre oppslutning i februar 2018. (Foto: ABL)

Kontaktperson:
Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), tel: 907 74 601

Share this: