“Tilbakemeldingene fra våre medlemmer er at året har vært bra tross utfordringer. Når det er sagt, så er alle veldig klare for å møtes og bygge nettverk“, sier Terje Holm i KGK.
Høye besøkstall på Automessen
Automessen er en viktg møteplass for bransjen. Hva tror du er årsaken til at denne arenaen har blitt så viktig for bransjen?
«Denne messen er en av de viktigste arenaene for å vise seg frem og kunne jobbe med merkevarebygging. I tillegg kommer man i direkte kontakt med kunden, og det å kunne vise frem produkter eller kunne se kunden mens man snakker med dem er med på å skape tillitt og troverdighet.
Alle samles i bilbransjen på Automessen og messen er gratis for besøkende. Dette gjør nok at det er høye besøkstall og at det er ekstra gøy for de forskjellige utstillerne og aktørene. Denne møteplassen har veldig lav kontaktpris med hensyn til at så mange besøkende kommer.
Automessen har som sagt alltid hatt mange besøkende og dette gir stort utbytte for våre medlemmer», kan Terje Holm fortelle.
Besøkstallene viste at Automessen 2022 ble en suksess med over 12 000 besøkende.
Det grønne skiftet i bilbransjen
Norge skal bli et lavutslippsland innen 2050 og samfunnet må igjennom et grønt skifte, kan vi lese på regjeringen.no. Det må skje en endring som gir betydelig mindre negative konsekvenser for klima og miljø enn i dag og bilbransjen er en av de som ligger foran når det kommer til endringer. Tendensene viser klart at el-bil er førstevalget for de aller fleste.
I tillegg til salg av elbiler er det mange verksteder som har måttet gjøre endringer for å tilpasse seg elbil med nye verktøy og ny læring. Brukte deler har også fått større fokus, men Norge har fortsatt en vei å gå. I Sverige bruker ca. 18 prosent brukte deler, mens Norge henger langt etter med bare fem prosent. Det er både penger å spare og en god miljøgevinst med gjenbruk.
Terje Holm har merket endringer i bilbransjen de siste årene som ikke bare gjelder pandemien. Klimaendringer og det grønne skiftet har vært med på å gjøre endringer – hva har dette å si for deres medlemmer og de besøkende?
«Det er endel verksteder nå som vil satse på det grønne skiftet og elbil vil bli et av hovedtemaene på messen. Her får leverandører formidlet og vist frem sine produkter og også for besøkende og kunder er dette en viktig arena spesielt med hensyn til større investeringer.
Utfordringer rundt klimaendringer og det grønne skiftet vil belyses gjennom seminarer og i paneldebatter, som vil bli knyttet opp mot teknologi, innovasjon, regelverk og nye forskrifter», kan Terje Holm fortelle.
Les også: Den ultimate strategi for å nå nye kunder i bilbransjen >>
Utstillere og besøkende på messen
Kan du fortelle hvem som er den typiske utstiller og besøkende på messen?
«De som er med på Automessen av utstillere, er både mindre aktører, men også de store tunge, som igjen inviterer besøkende. Disse aktørene som stiller ut er fra det frie verkstedmarkedet. Det er de som driver med service – og reservedeler, dekk, påbygg og tungbygg og alt som kommer i forbindelse med elbilmarkedet for å nevne noen.
Det er stort direkteutbytte i form av avtaler og kontrakter på messen. Fordelen er også at de besøkende kan gjør seg kjent med leverandøren under messen, for så å ta kontakt i etterkant med leverandører. Besøkende gjør seg ofte kjent med leverandøren under messen, og så tar de kontakt. Dette er tilbakemeldinger vi har fått fra utstillere etter hver messe», sier Terje Holm.
_______________________________________________
FAKTABOKS
Autobransjens leverandørforening (ABL) er en interesseorganisasjon for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. ABL representerer bransjen i en rekke nasjonale og internasjonale fora.