Bilbransjens viktigste møteplass i 2018 ble arrangert 7.-10. februar på Norges Varemesse i Lillestrøm. To messehaller fylt opp med 160 utstillere, to konferanser, 18 timeseminarer, Club Street med merkeklubber, mekanikerkveld og elevdag sørget for besøks-suksess.
35 % økning i antall besøkende
12.641 besøkte Automessen 2018, det er en økning på 35 % mot forrige arrangement som ble avholdt i 2015. Besøksmålgruppen for arrangementet er beslutningstakere i bilbransjen, mekanikere og hobbymekanikere med sterk interesse for verktøy og utstyr.
160 utstillere viste bredden i bilbransjens servicemarked
Kun hvert 3. år har du mulighet til å få oversikt over bilbransjens servicemarked på ett sted – det er under Automessen. På Automessen presenteres produktnyheter, trender og ny teknologi, samtidig som bransjen viser sitt sortiment og utvalg.

Mekanikerkveld med langåpent
Et tiltak for å prøve å tiltrekke oss bilmekanikere var å arrangere en mekanikerkveld med langåpent. Vi fikk med oss Jan Erik Larssen bak rattet og inviterte til en inspirerende kveld hvor Jan Erik presenterte noen av de dyktigste mekanikerne han har møtt hittil i sin karriere. På scenen ble publikum bedre kjent med Tommy Rudstad, Stig Bakke og André Villa. Populær foodtruck fristet med kebab til en hyggelig pris og stemningen var god.

Elevdag med 1200 skoleelever
Rekruttering er viktig til bilbransjen. I samarbeid med Bilfag.no inviterte vi elever i 10. klasse og videregåendeskoler med elever innen bilfag til å besøke Automessen. Elevene deltok i konkurransen «Test ditt bilfag» for å bli litt bedre kjent med faget, bransjen og mulighetene. Jan Erik Larssen og Fredric Aasbø gjorde det de kunne for å inspirere og informere om mulighetene for de unge. Det gnistret i mange øyne.
Her møtes bransjekollegaer
Ifølge undersøkelse blant de besøkende, sier 36% at de besøker Automessen for å treffe bransjekolleger. Dette er for oss som messearrangører hyggelig lesing – da vi er i den sterke tro at fysiske møteplasser er fortsatt meget viktige i disse “digitale tider”. Det digitale er vel og bra – men mennesker har fortsatt behov for arenaer hvor man kan møtes face-to-face og se, diskutere og forhandle. Sanser stimuleres best når man kan se og ta på produkter, snakke med kolleger og utveksle erfaringer og nyvinninger. Underholdning er også et viktig element, dette oppleves best “in-live”.
Automessen 2022
09.-12. mars 2022 samles bilbransjen til Automessen igjen på Norges Varemesse. Automessen arrangeres av Autobransjens Leverandørforening og Norges Varemesse.